niedziela, 22 grudnia 2013

Tarta sernikowa z makiem

Przepis pochodzi z książki Doroty Świątkowskiej "Moje wypieki i desery". Kiedy pierwszy raz przeglądałam jej książkę, przepis na tę tartę od razu wpadł mi w oko. Stwierdziłam wtedy, że muszę ten przepis koniecznie zrobić na Boże Narodzenie. Nie modyfikowałam go, bo jest nie ma czego dodawać, jedyną różnicą jest dżem - ja użyłam aroniowego, autorka używała pomarańczowego.
Ciasto nie jest trudne do wykonania, natomiast jest dość czasochłonne i często ląduje na leżakowaniu w lodówce. Warto jednak je wypróbować bo jest przepyszne ;)

Składniki na ciasto:
190 g mąki
130 g masła
35 ml mleka
1 żółtko
1 łyżka cukru pudru
szczypta soli

Składniki na masę serową:
500 g twarogu sernikowego
100 ml śmietany 36%
2 i 2/1 łyżki suchego maku
1/2 szklanki cukru
2 jajka
1 łyżeczka ekstraktu migdałowego

Dodatkowo:
1/3 dżemu z aronii
125 g serka mascarpone
125 ml śmietany 36%
2 łyżki cukru pudru
1 łyżka maku

Wszystkie składniki na ciasto zagniatamy, po czym zawijamy ciasto w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na 2 godziny.
Formę na tartę smarujemy masłem i oprószamy mąką. Nastawiamy piekarnik na 220C.
Schłodzone ciasto rozwałkowujemy cieniutko, po czym wykładamy nim formę na tartę. Nakłuwamy ciasto na pomocą widelca. Następnie wykładamy je papierem do pieczenia, wysypujemy na papier ryż do obciążenia i wkładamy ciasto do nagrzanego piekarnika. Kiedy ciasto ląduje w piekarniku natychmiast zmniejszamy temperaturę do 190C. Pieczemy 15 minut. Po tym czasie wyciągamy papier do pieczenia z ryżem i dopiekamy ciasto przez 5 minut. Następnie wyciągamy ciasto z piekarnika.
Do miski wrzucamy wszystkie składniki na masę serową i mieszamy je ze sobą za pomocą miksera. Wylewamy gotową masę na podpieczoną tartę i wkładamy ciasto do piekarnika, obniżając jego temperaturę do 150C. Pieczemy tartę przez 40 minut. Upieczoną tartę wyciągamy, zostawiamy do całkowitego przestudzenia, a następnie wstawiamy do lodówki na parę godzin (u mnie to trwało całą noc).
W małym naczyniu ubijamy serek mascarpone i śmietanę. Na koniec dodajemy cukier puder i mieszamy.
Wyciągamy tartę z lodówki. Na wierzchu tarty, cienką warstwą rozsmarowujemy dżem aroniowy, a następnie na nim warstwę  śmietankowo-mascarpone. Całość posypujemy makiem i ponownie wstawiamy do lodówki na godzinę.
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj